stukje geschreven door Tessa van Daalen ivb vrouwen van het eiland
Nadruk op service bij Natasja Garritsen
Mooie paardenspullen met een gulle lach
Er wordt heel wat afgelachen in de ruitersportzaak van Natasja Garritsen. Maar waarom precies, vindt ze lastig te benoemen. “Ik sta positief in het leven, humor helpt daarbij.” Als ondernemer staat bij haar het bieden van service bovenaan. Daarin gaat ze heel ver voor haar klanten. En dat altijd met een brede glimlach.
Ruitersportzaak Martha Hoeve zit enigszins verstopt in het bedrijfsverzamelgebouw van Oudeschild, aan de achterkant van de sportschool, kledingwinkel De Twee Paardjes en kringloopwinkel Effe Kieke. Toch weten klanten haar goed te vinden. En dat zijn lang niet alleen de eilandbewoners zelf. “Ik schat dat tachtig procent van mijn klanten toerist is. Als die er niet zouden zijn, zou ik niet zo’n uitgebreid assortiment kunnen voeren. Het zijn echt niet alleen mensen die met hun paard op Texel zijn. Maar ze hebben meestal wel een paard thuis of in ieder geval een bepaalde binding met de sport. Of ze hebben een oppas thuis waarvoor ze een paardenkadootje willen meenemen. Ik krijg ook opvallend veel Duitse paardenliefhebbers in de winkel. In Duitsland zijn ruitersportartikelen namelijk veel duurder. Zelfs als het dezelfde merken betreft, zijn ze hier goedkoper uit.”
Mond op mond reclame is hoe men de Texelse ruitersportwinkel vooral weet te vinden. Natasja doet daar ook heel veel voor. “Ik kreeg hier laatst Rotterdammers die al zeven jaar op Texel komen met hun paard. Ze hadden nog nooit van mij gehoord, maar iemand op de stal waar ze verbleven had het over me. De volgende dag kwamen ze gelijk langs en ze waren heel enthousiast over het aanbod.” Die reactie krijgt de onderneemster met de gulle lach wel vaker. “Mensen die op vakantie zijn nemen ook vaak meer de tijd om rond te kijken. Ze zijn kooplustiger. Ik heb inderdaad een breed aanbod en veel bekende merken. Maar het lijkt ook wel of toeristen meer zin hebben in funshoppen.”
“Onderscheiden door goede service”
Wat die service betreft zitten klanten bij Natasja goed. Thuis even passen of ruilen is nooit een probleem. Buiten openingstijden is ze bijna altijd mobiel bereikbaar. Is de nood hoog, dan is Natasja altijd bereid om haar winkel even open te gooien of desnoods het gevraagde langs te brengen. Heeft ze iets niet, dan regelt ze dat ze het krijgt. “Ik kan eigenlijk alle producten en merken krijgen, omdat ik samenwerk met ruitersportzaken aan de overkant.” Daarnaast heeft ze, door haar eigen jarenlange ervaring als paardenhouder en in de paardensport, veel kennis van zaken en kan ze dus goed advies geven. “Ik dring niets op, maar als men iets wil weten ben ik er voor ze. En als ik denk dat iets echt niet verstandig is, zeg ik dat ook, ook al betekent dat soms dat men iets niet koopt. Ik heb er veel meer aan als klanten mijn aanpak waarderen en daardoor bij me terugkomen. Alles is tegenwoordig via het internet verkrijgbaar. Maar goede service niet en die bied ik. Bovendien ken ik erg veel mensen in de paardenwereld, dus ik kan ook altijd terugvallen op een groot netwerk als ik iets wil navragen.”
In de winterperiode probeert Natasja enkele lezingen te organiseren. “Ik hoor hier waar mensen mee zitten, waar ze meer over willen weten op paardengebied. Met zo’n lezing verdien ik niets, maar het is wel weer een manier om me te onderscheiden. Bovendien vind ik het zelf ook leuk als het kennisniveau omhoog gaat.”
“Ik weet inmiddels wat er blijft hangen”
In februari bestaat haar winkel vijf jaar. Ze nam het bedrijf over van Jan Keijser. De droom om een eigen ruitersportzaak te beginnen had ze al als klein meisje. “Ik heb altijd pony’s en paarden gehad. Het leek me geweldig om daar iets zakelijks mee te doen. Naast mijn winkel fok ik zelf ook nog tuigpaarden. Dus ik zit helemaal in de paardenwereld.” Haar bedrijfsfilosofie is het bieden van kwaliteit, maar ook het meegaan met de mode. Toch blijft inkopen best een lastig punt, al heeft ze daar in de loop der jaren wel meer gevoel voor gekregen. “Je moet je persoonlijke smaak uitschakelen. Wat ik niet mooi vind, kan een klant geweldig vinden. In het begin dacht ik ook dat ik overal alle maten van moest hebben. Na vier jaar leerschool weet ik wat er blijft hangen.” Natasja kent haar klanten inmiddels zo goed dat ze wel eens iets aanschaft met iemand in haar achterhoofd. “Negen van de tien keer komt dat uit.” Weer die gulle lach.
Tegenwoordig doet Natasja iedere maand enkele aanbiedingen via facebook. “Dat werkt fantastisch. Er zijn mensen van de overkant die hun vakantie op Texel ernaar plannen. En laatst zag ik op een beurs een setje best dure peesbeschermers met Swarovski steentjes. Mijn medewerkster Wendy van Elk vond dat ik het niet moest doen. Maar ik heb er toch eentje meegenomen en het op facebook gezet. Voor ik het wist had ik vier bestellingen.”
In de wintermaanden is de winkel open van 13.00 tot 17.00 uur. Natasja hoopt dat nog meer Texelaars de moeite nemen om eens langs te komen. “Het is hier altijd gezellig en we hebben ook veel mooie outdoorkleding. Jassen en laarzen bijvoorbeeld. Wandelaars en hondenliefhebbers kunnen hier ook veel van hun gading vinden.”